المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اتجاهات أعضاء مجلس الأمة الأردني (الأعيان والنواب) نحو تأثيرات العولمة على وظائف الدولة


Eng.Jordan
03-01-2013, 06:11 PM
اتجاهات أعضاء مجلس الأمة الأردني (الأعيان والنواب)
نحو تأثيرات العولمة على وظائف الدولة

تاريخ تسلم البحث: 7/7/2008م تاريخ قبوله للنشر: 26/12/2008م

فايز شراري زريقات*
ملخص
تهدف هذه الدراسة إلى بيان اتجاهات أعضاء مجلس الأمة في الأردن (الأعيان والنواب) نحو تأثيرات ظاهرة العولمة على الوظائف السياسية، الاقتصادية، الاجتماعية، الإدارية والثقافية للدولة وأثر ذلك على المجتمع والجماعات والأفراد.
وتعتمد الدراسة على عينة عشوائية من أعضاء مجلس الأمة. وقد تطور الباحث الأسئلة من أجل الحصول على المعلومات اللازمة وبعد تحليل المعلومات، توصل الدراسة إلى النتائج الآتية:
أن أعضاء مجلس الأمة (الأعيان والنواب) لديهم اتجاهات إيجابية حول تأثير ظاهرة العولمة المباشر على وظائف الدولة في المجتمع وعلى الجماعات والأفراد.
كما أن أعضاء مجلس الأمة لديهم اتجاهات إيجابية تجاه تأثير ظاهرة العولمة في تعميق حقوق الإنسان، وتوجه الأنظمة السياسية نحو الديمقراطية وتطوير الحوار بين الثقافات على الساحة الدولية.
Abstract
This study aims at explaining the attitudes of the members of the in Jordan (Senators and Deputies) towards the impact of the globalization phenomenon on the political, economic social, administrative and cultural functions of the state and its consequences on society, groups and individuals.
The study composed of a random sample of 100 members of the National Assembly. A questionnaire was developed by the researcher, to collect data. Following a method of analysis, the study reached the following results; the members of the National Assembly (Senators and Deputies) hold positive

attitudes that globalization phenomenon has direct impact on the functions of the state and society, groups and individuals.
They also hold positive attitudes toward the effect of globalization in enhancing humor rights, democratization and countries of the political systems and dialog among civilizations in the international arena.



حمل الدراسة كاملة من المرفقات