المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بعد الإقبال الضعيف.. إجازة رسمية ثاني أيام الانتخابات بمصر


عبدالناصر محمود
05-27-2014, 05:50 AM
بعد الإقبال الضعيف.. إجازة رسمية ثاني أيام الانتخابات بمصر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

28 / 7 / 1435 هــ
27 / 5 / 2014 م
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

http://204.187.101.75/memoadmin/media//version4_493895793.jpg

قررت الحكومة المصرية منح عطلة رسمية لجميع الموظفين الثلاثاء في ثاني أيام الانتخابات الرئاسية المصرية، وهو ما رأى معارضون ومراقبون أنه جاء على خلفية ضعف نسبة الإقبال على المشاركة بالتصويت في أول أيام الانتخابات.
وقال رئيس الحكومة المصرية "إبراهيم محلب": "إن الثلاثاء سيكون عطلة رسمية بناء على إرادة الشعب المصري"، على حد قوله.
يأتي هذا في وقت تؤكد وسائل إعلام مصرية مؤيدة للسلطات الحالية أن نسبة الإقبال اليوم كانت ضعيفة جدا. كما أكدت جماعة الإخوان المسلمين أحد مكونات التحالف الوطني لدعم الشرعة ورفض الانقلاب أن الإقبال على مراكز الاقتراع كان ضعيفا للغاية.
وفي اعتراف نادر، شنت حياة الدريرى، المذيعة بقناة الفراعين المملوكة لتوفيق عكاشة، هجوما شديدا على الإعلاميين والقنوات الموالية للسلطة الحالية، مؤكدة على تدنى المشاركة فى مسرحية انتخابات الدم وقالت للإعلاميين: اتوكسوا.. هى فين الناس؟!
وأضافت الدرديرى على قناة الفراعين: هي دى الحقيقة ..ولو حد قال غير كدة يبقى مبيفهمش والسادة الإعلاميين اللى شغالين على باقى القنوات نعبر عن فرحتنا بالعرس الديمقراطى.. عرس ديمقراطى إيه .. اتوكسوا؟ عرس ديمقراطى إيه والناس فين؟
وتابعت: انتو فرحانين بالكام واحد اللى واقفعين بيرقصوا قدام اللجان ؟ فين الناس؟ فين الشعب؟ اللى واقف بكل إصرار فعلا هى الستات».

-------------------------------------