المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : دور قدرات نظم المعلومات في تعزيز إستراتيجيات الميزة التنافسية


Eng.Jordan
02-19-2012, 06:43 PM
دور قدرات نظم المعلومات في تعزيز إستراتيجيات الميزة التنافسية في المنظمات الصناعية الأردنية دراسة ميدانية

إعداد: ليث محمد إبراهيم طشطوش إشراف: الدكتور سليمان الحوري
المشرف المشارك: بهجت الجوازنة

هدفت هذه الدراسة إلى دراسة لنظم المعلومات من خلال تحليل قدرات إدارة نظم المعلومات في المنظمات الصناعية الأردنية والمتمثلة في (المورد البشري، البرمجيات، المعدات) و دراسة دورها في تحقيق إستراتيجيات الميزة التنافسية والمتمثلة في (إستراتيجية التمايز، إستراتيجية قيادة التكاليف). حيث تكون مجتمع الدراسة من المنظمات الصناعية الأردنية المدرجة في سوق عمان المالي السوق الأولي والبالغ عددها (64) منظمة صناعية، بالاعتماد على التقرير السنوي لبورصة عمان لعام (2007). حيث تم اختيار (20) منظمة كعينة لهذه الدراسة، وتم اختيارها حسب المنظمات التي يزيد حجم موجوداتها عن 19 مليون دينار باعتبارها منظمات كبيرة الحجم. حيث تم استخدام الإستبانه كأداة لهذه الدراسة وتوصل الباحث إلى النتائج التالية :-
وجود علاقة ايجابية متوسطة وذات دلالة إحصائية بين المورد البشري في إستراتيجية التمايز وقوية في إستراتيجية قيادة التكاليف، و وجود علاقة ايجابية متوسطة وذات دلالة إحصائية بين المعدات في كلا الإستراتيجيتين (إستراتيجية التمايز و إستراتيجية قيادة التكاليف)، و وجود علاقة ايجابية قوية وذات دلالة إحصائية بين البرمجيات في إستراتيجية قيادة التكاليف ومتوسطة في إستراتيجية التمايز ، كما تبين أن المنظمات الصناعية تركز في أعمالها على استخدام إستراتيجية قيادة التكاليف لتعزيز الميزة التنافسية لديها أكثر من استخدامها لإستراتيجية التمايز وذلك بسبب انفتاحها على البيئة الخارجية ولكن ضمن حدود معينة. وأوصى الباحث المنظمات الصناعية باستخدام برامج تدريبية جديدة ومتطورة لمواردها البشرية لتحقيق إستراتيجية التمايز، كما يجب أن يكون هناك أهمية لوجود آلية لتقييم العلاقة بين النظام والمورد البشري من أجل الحصول على مؤشرات يجب أخذها بعين الاعتبار لتعديلات مستقبلية سواءٌ من خلال ملاحظات العاملين أو من تجربة تطبيق النظام نفسه، كما يجب على إدارة الشراء في المؤسسات الصناعية القيام بالتنسيق مع إدارة الإنتاج و إدارة الهندسة والتصميم لديها في اختيار وشراء المعدات المناسبة.

























The Role of Information System's Capabilities in Enhancing the Competitive Advantage Strategies in Jordanian Industrial Corporations A Field Study

Prepared by: Laith Mohammid Ibrahim Tashtoosh
Supervised by: Dr. Suleiman Al-Hori
Co-supervisor by: Dr. Bahjat Al-Jawaznih


The purpose of this study was to investigate information systems through analyzing their capabilities in Jordanian Industrial Corporation represented by (human resources, software, equipments); then investigating their role in achieving competitive advantage strategies represented by (Differentiation strategy, Cost leadership strategy). The population of the study comprised of all Jordanian Industrial Corporations listed in Amman Stock Market, totaling 64 industrial corporations according to the annual report of Amman Stock Market in 2007. The study sample consisted of 20 corporation selected ****d on their assets size (more than 19 million JD). For data collection, a questionnaire was used. The study findings revealed:
-Moderate significant statistical correlation was found between human resources in differentiation strategy, while high significant statistical correlation was found in cost leadership strategy. Moderate significant statistical correlation was found between equipment in both differentiation strategy and cost leadership strategy. High significant statistical correlation was found in both strategies (Differentiation strategy and cost leadership strategy). The findings of the study revealed that Jordanian Industrial Corporation focus on cost leadership strategy to enhance their competitive advantage more then focusing on differentiation strategy because of their openness to the external environment. The study concluded the following recommendations Using advanced training programs in Jordanian Industrial Corporation to achieve the differentiation strategy. There is a need to create proper assessment techniques to obtain clear indications to make any required future modifications (workers' observations, for instance). Senior management in these corporations should coordinate their work with other departments selecting and purchasing equipments.