عرض مشاركة واحدة
  #16  
قديم 04-15-2018, 07:10 AM
الصورة الرمزية صابرة
صابرة غير متواجد حالياً
متميز وأصيل
 
تاريخ التسجيل: Apr 2015
المشاركات: 8,880
افتراضي

بسم الله الرحمن الرحيم
الفصل السابع عشر
يوميات ملتزمة مستجدة

رب دعوة فى جوف الليل همست بها كانت سبباً فى تحقيق ماتتمنى، فلا تكف عن الدعاء والترجى والتذلل لرب العباد.
مريم بصوت عالى :لولولولولولوى والله الواحد مبسوط أخيرا حودة هندزة هيخطب لولولولولوى.
قدمت الأم على صوتهم المرتفع:ايه ده بجد يا محمود هتخطب اخيرا يا بنى.
محمود بخجل:ان شاء الله ياماما كنت هقول لبابا وحضرتك لسه.
أمسكت نور وجنتى محمود وحركتهما كصغير تلاعبه:يا خلاثى يا ولاد حودة بيتكسف اومال سيبت ايه للبنات ،لأ اااااااا انا عايزاك تنشف يا ويلد.
أبعدها محمود عنه :اوعى يا اختى انتى فاكرانى ابن اختك.
الأم بفرحة لأنها أخيراً سترى وليدها عريساً:طاب يا حبيبى مقولتليش تبقى مين ال أمها داعيلها.
وقبل رده تحدثت نور:قصدك داعية عليها.
وكزتها أمها :اخرسى انتى خلينى أركز مع اخوكى، مين ياحودة.
محمود بتنحنح:دى تبقى اخت واحد صاحبى، احسبها على خلق ودين يا أمى.
الأم باهتمام:طاب شوفتها ،جميلة ولا ايه؟
محمود بنفى:لأ ياماما مشوفتهاش.
الام وهى تضرب على صدرها:مشوفتهاش ازاى وانت هتتجوزها عميانى ولا ايه؟
محمود بتفهم:لأ ياماما اكيد هشوفها بس فى الرؤية الشرعية ان شاء الله، انا ال يهمنى ياماما أخلاقها، ثم انها احم منتقبة.
وقفت مريم ،ثم صفقت على يديها فى سعادة شديدة:الله ياحودة منتقبة.
الأم بامتعاض موجهة حديثها لمريم: اخرسى انتى دلوقت.
ثم التفتت لمحمود بنفس الإمتعاض رافعة إحدى حاجبيها:قولتلى ايه منتقبة، يعنى متغمغمة ومغطية وشها، ليه انا ناقصة مش كفاية عليا المصيبتين ال هنا ال لابسنيلى خمار هتجيبلى واحدة مغطية وشها كمان، وتقعد تقولى حلال وحرام، ويا ترى بقا تبع الإخوان؟
محمود بضيق:وايه يعنى يا ماما لما تكون منتقبة انا اساسا كنت هلبسها نقاب لو مكنتش لابسة كفاية انهاصاينة نفسها،وإخوان ايه ال تبعهم مش معنى ان حد ملتزم وعلاقته بربه طيبة يبقى اخوان ياماما.
ضحكت بسخرية عليه:وايه تانى ياشيخ محمود،اه اتجوزها هى منقبة وانت مربيلى دقنك علشان تتمسكوا انتوا الاتنين وتروحوا ورا الشمس.
تمتم بالاستغفار لتكمل هى بحزم ممتزج بقسوة:على جثتى الجوازة دى يا محمود.
مريم بضيق:ليه بس كده ياماما.
صرخت أمها بوجهها:اخرسى انتى خالص.
وقف محمود أمام مريم ليفاديها غضب امها:بس ياماما دى حاجة خاصة بيا المفروض اختار زوجتى.
وقفت هى بدورها أمامه بغضب على وشك أن يحرق كل من بالبيت:ماشى يا محمود روح اتجوزها واعصينى وابقى عاق.
ثم استطردت بسخرية:ولا انت ايه رايك ياشيخ محمود.
محمود بحزن وقد لمعت عينيه بالدموع: وانا لايمكن اعوقك يا امى ومش هتجوزها بس مش هتجوز غيرها ياماما وده آخر كلام عندى ، عن اذنكوا.
وانصرف إلى غرفته، لتجلس أمهما على الأريكة بصدمة ثم وضعت رأسها بين كفيها:باخيبتك يا شادية فى ولادك التلاتة، اه يانى ليه بس يارب تعمل فيا كده.
مريم :مينفعشةياماما تقولى كده.
صرخت ثانية:اخرسى انتى كمان انا ناقصاكى، روحى يا ختى ادخليله وواسيه، اه ما انا امنا الغولة.
ثم نظرت لنور بسخرية لاذعة:ولا ايه يا ست نور.
همت نور بالتحدث لكن أوقفها زعيق وصياح والدتها:يلا انتى وهى مش عايزة اشوفكوا قدامى.
سحبتها مريم إلى غرفتها ولم تذهبا لمحمود، إنه الآن فى حالة لاتسمح لهما بالحديث معه سيتركانه حتى يهدأ .
.................................
وبعد مايقرب من الساعة ،دلفت مريم غرفة أخيها بعدما سمح لها بالدخول.
حاولت المزاح:أبو المحاميد.
لم يستطع حتى تصنع الابتسام،تنهدت مريم بضيق ثم جلست بجواره:ايه ياعم ربنا هييسرها ان شاء الله.
بحزن رد:ان شاء الله .
ثم أردف:أنا مش فاهم ليه ماما عملت كده، رغم أنها تقبلت لبسكوا للخمار عادى، ايه ال جد.
مريم:متقلقش ياحودة ربنا يجعلها من نصيبك وبعدين انت لسه مكلمتش بابا ومؤكد انه هيوافق وهيقنع ماما.
محمود بترجى:بارب يا مريم يارب.
مريم:ان شاء الله خير وبكره تقول روما قالت.
نظر لها محمود بنظرة أمل.
مريم:قوم بقا ياعم صلى العصر على وشك الآذان وادعى ربنا ييسرلك.
.........................
وفى حوار بين مريم وسارة
سارة:عاملة ايه ياحبيبتى دلوقتى.
مريم:يعنى الحمدلله.
سارة:يعنى ايه بقا فيه ايه تانى.
مريم:ابدا فى مشكله حصلت فى البيت.
سارة:لاحول ولا قوة الابالله، ان شاء الله ربنا يصلح الاحوال.
مريم:يارب يا رب ادعيلى يا سارة.
سارة:بدعيلك يامريم من غير ماتقولى.
مريم:ربنا يحفظك ليا يا سارة ،المهم هتكلمينى عن ايه النهاردة.
سارة:خليها فى وقت تانى على اما تكونى روقتى.
مريم:لا انا كويسة أبدأى يلا.
سارة:تمام انا هكلمك النهاردة عن السنن
فيه ثلاث أنواع للسنن:
سنن مؤكدة:وهى ركعتان قبل الفجر،أربع قبل الظهر واثنتين بعده ،اثنتين بعد المغرب، اثنتين بعد العشاء. وبكده المجمل اثنتى عشر ركعة
قال رسول الله(صلى الله عليه وسلم):"من صلى اثنتى عشر ركعة فى يوم واحد وليلة بنى له بيت فى الجنة"
اضافة ل:صلاة التروايح،صلاة الإستسقاء، الخسوف.
سنن غير مؤكدة:ركعتين قبل المغرب، وركعتين قبل العشاء، وممكن تزود على السنة البعدية للظهر اتنين فيكونوا اربعة، الضحى بتبدأ باتنين الى العدد ال تحبيه بتصليها مثنى مثنى.
سنن ذوات الأسباب:ركعتا تحية المسجد، الاستخارة، الوضوء، الطواف، الاحرام، وبرده الإستسقاء، التوبة.
تمام كده يا روما.
مريم :تمام يا سارو.
سارة:احنا بدأنا بسنة الفجر تمام.
مريم:اه تمام.
سارة: هنزود حاجات خفيفة سنة المغرب والعشاء لحد مانثبت وبعدين نزود الظهر ، ماشى.
مريم:ماشى يا حبيبتى ربنا يزيدك من علمه ويجعلها فى ميزان حسناتك.
سارة:اللهم آمين

يتبع
__________________
" يا الله أنتَ قوتي وثباتي وأنا غصنٌ هَزيل "
رد مع اقتباس
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59